Wszystko o badaniach kardiologicznych

Choroby serca, zwłaszcza te późno wykryte i nieleczone stanowią poważne ryzyko dla życia pacjenta. Z danych statystycznych wynika iż to właśnie z powodu dolegliwości układu krążenia odnotowuje się w Polsce najwięcej zgonów. Działania profilaktyczne, do których zaliczamy przede wszystkim rozsądne odżywianie, uskutecznianie aktywności fizycznej w każdym wieku, unikanie używek, silnego stresu oraz wykonywanie badań kontrolnych mają więc olbrzymie znaczenie, bowiem pozwolą nam uniknąć szeregu groźnych chorób lub wykryć je we wczesnym stadium, gdy odpowiednie leczenie zapobiegnie niewydolności krążenia bądź zawałowi.

Zdaniem specjalistów analizie krwi, w skład której wchodzą m.in. profil lipidów- badanie poziomu cholesterolu całkowitego i cholesterolu HDL/LDL oraz poziomu trójglicerydów, stężenie glukozy, hemoglobiny glikowanej, sodu i potasu powinno się czysto zapobiegawczo poddawać raz do roku, nawet jeśli nie odczuwamy żadnych niepokojących objawów.

Gdzie najlepiej zbadać swoje serce?

Najlepiej wykonać takie badania za jednym razem w pakiecie, dostępnym np. w laboratoriach rekomendowanych przez Ogólnopolskie Centrum Medyczne. W przypadku zaobserwowania jakichkolwiek nieprawidłowości, np. nadciśnienia, bólu w klatce piersiowej czy arytmii należy z kolei niezwłocznie zdecydować się na rozszerzoną diagnostykę, najczęściej całkowicie nieinwazyjną, polegającą na kompleksowej analizie krwi, badaniu EKG , RTG oraz echokardiografi . Badań tych absolutnie nie musimy się zatem obawiać, przy czym pamiętajmy, że mogą uratować nam życie.