Lepiej zapobiegać niż leczyć – kilka słów o profilaktyce « Pacjent

Lepiej zapobiegać niż leczyć – kilka słów o profilaktyce

Wzrastające tempo życia, niezdrowa dieta, złe nawyki, a także brak badań kontrolnych, to tylko niektóre elementy naszego zmieniającego się stylu życia, które negatywnie wpływają na zdrowie. Większość Polaków zgłasza się do lekarza dopiero, gdy pojawią się objawy choroby.

Polacy nie poddają się rutynowym badaniom kontrolnym – alarmują lekarze. Dlaczego tak się dzieje? Najczęściej z braku czasu oraz niewiedzy. A także dlatego, że część osób nie wierzy w skuteczność takich badań. Najczęściej nie sądzą by choroba dotyczyła ich, a strach przed niekorzystną diagnozą powstrzymuje decyzje o konsultacji ze specjalistą – takie powody, braku rutynowych badań kontrolnych, najczęściej podają specjaliści z Centrum Onkologii w Bydgoszczy. Tymczasem badania kontrolne to jedno z podstawowych narzędzi wczesnego wykrywania zmian chorobowych, które mogą uchronić nas przed koniecznością skomplikowanego leczenia. W Polsce istnieje wiele programów związanych z profilaktyką chorób nowotworowych. Większość z nich skierowana jest do pacjentów z największym ryzykiem zachorowania. I tak, kobiety po 50 roku życia, mogą skorzystać z bezpłatnych badań mammograficznych i cytologicznych, natomiast mężczyźni z profilaktycznych badań prostaty. Istnieją również programy walki z rakiem jelita grubego oraz innymi schorzeniami nowotworowymi. Jednak jedynie kilka procent Polaków korzysta z nich. Szkoda, bo często trafiają do nas pacjenci, u których diagnoza i objawy wprost wskazują na chorobę. Wówczas pozostaje opracowanie leczenia. Rok, a nawet kilka miesięcy wcześniej, schorzenie byłoby we wstępnej fazie rozwoju – Pacjent mógłby być poddany drobnemu zabiegowi, który w mało inwazyjny sposób wyeliminowałby chore tkanki. A tak, często potrzebna jest radio- i chemioterapia – opowiadają Onkolodzy.

W Centrum Onkologii w Bydgoszczy działa Zakład Profilaktyki i Promocji Zdrowia, który oprócz badań kontrolnych wskazuje jeszcze na dwa inne aspekty profilaktyki, które pomogą nam lepiej kontrolować nasz stan zdrowia. Pierwszym z nich jest zdrowy styl życia. Wykonywanie regularnych ćwiczeń oraz zdrowa dieta znacznie zmniejszają ryzyko zachorowań na nowotwór. Zakład prowadzi w tym zakresie szereg akcji promocyjnych i edukacyjnych. Dzięki promocji zdrowego stylu życia ludzie uczą się relacji pomiędzy stylem życia a zdrowiem. Celem tych działań informacyjnych jest uświadomienie pacjentom prawidłowych postaw, motywacji i umiejętności, dzięki którym możliwe jest zwiększenie ogólnego poziomu zdrowia w Polsce. Świadomość konieczności dbania o styl życia jest pierwszym i być możne najistotniejszym etapem zdrowotnej samorealizacji. Polacy, którzy chcą dbać o swoje zdrowie i minimalizować ryzyko zachorowania, muszą mieć również świadomość czynników ryzyka, które wpływają na podatność naszego ciała na powstawanie nowotworu. Czynniki ryzyka to elementy, które mają bezpośredni wpływ na tendencję do tworzenia się zmian nowotworowych. Można je podzielić na wewnętrzne (np. zmiany hormonalne, czynniki genetyczne, późna ciąża) i zewnętrzne (np. palenie tytoniu, alkohol, dieta, promienie UV, praca przy azbeście). Na niektóre z powyższych czynników nie mamy wpływu, jednak znaczną większość z nich możemy kontrolować i dążyć do ich ograniczenia. Dzięki temu mamy możliwość znacznego ograniczenia ryzyka choroby nowotworowej. Nigdy nie jest za późno na zmianę stylu życia oraz ograniczenie czynników ryzyka. Warto zacząć już dziś, bo jak mówi japońskie przysłowie: dziś jest pierwszy dzień reszty naszego życia.