Zabieg operacyjny « Pacjent

Zabieg operacyjny

W leczeniu nowotworów, zabieg operacyjny jest jedną z najskuteczniejszych metod leczenia Pacjentów. W zależności od typu choroby oraz jej stadium, lekarze oceniają możliwości zastosowania zabiegów chirurgicznym w celu wycięcia i całkowitej eliminacji zmienionych chorobowo komórek. Bardzo często radioterapia lub chemioterapia stanowią jedynie metody uzupełniające, które zapewniają eliminację zmienionych chorobowo komórek, pozostałych jeszcze w organizmie, po przebytej operacji. Leczenie skojarzone dwóch lub trzech z powyższych dziedzin daje w efekcie najbardziej skuteczną terapię dla Pacjentów dotkniętych nowotworem.

W związku z tym, że postęp techniczny umożliwia coraz bardziej precyzyjne zabiegi operacyjne, Pacjenci mogą mieć pewność, że nasze Oddziały zabiegowe gwarantują najwyższą jakość zarówno aparatury medycznej, jak i fachowej wiedzy pracujących lekarzy. Ich doświadczenie i nieustannie pogłębiana wiedza stanowią podstawowy filar działalności ośrodków onkologicznych, dzięki której wielu Pacjentów zostaje całkowicie wyleczonych.

Mając na względzie dobro Pacjentów dbamy również o to, by na każdym etapie leczenia byli oni informowani o wszystkim, co się z nimi dzieje, czego się mogą spodziewać, jakie powinny być efekty podejmowanych działań i czy narażeni są na dodatkowe skutki uboczne. Zasada ta odnosi się również do zabiegów operacyjnych. Przed każdym zabiegiem, lekarz informuje Pacjenta:

• na czym dokładnie operacja będzie polegała,
  • jakie jest ryzyko powikłań.

Zabiegi operacyjne można podzielić na

Operacje radykalne, inaczej doszczętna, to zabieg mający na celu całkowite wyleczenie choroby, najczęściej polegający na szerokim wycięciu narządów, bądź dużej części pojedynczego narządu. Tego rodzaju operacje są wykonywane często w przypadku nowotworów, na przykład wycięcie płuca z powodu raka. Doszczętność operacji jest oceniana na podstawie badania histologicznego, które najczęściej wykonuje się po operacji.

Mikrochirurgia – małoinwazyjna metoda leczenia zabiegowego. Charakteryzuje się ona mniejszą ilością powikłań pooperacyjnych, szybszym odzyskiwaniem sprawności, mniejszą utratą krwi a co za tym idzie krótszym czasem hospitalizacji pacjenta w szpitalu.

Zabiegi operacyjne przeprowadza się zwykle na Bloku Operacyjnym przez zespół składający się z operatora, asysty, lekarza anestezjologa, a także pielęgniarek operacyjnych i anestezjologicznych. Po zabiegu pacjent przewożony jest do Sali Wybudzeń lub na Oddział Intensywnej Terapii w zależności od stanu pacjenta i rozległości zabiegu.