Co to jest endoskopia zapytaliśmy specjalistę z Beskidzkiego Centrum Onkologii

Lek. med. Krzysztof Beszter jest specjalistą chorób wewnętrznych z 35-letnik stażem oraz specjalistą gastroenterologii z 20-letnim stażem pracy. Ordynator Oddziału Diagnostyki Onkologicznej i Gastroenterologicznej Beskidzkiego Centrum Onkologii w Bielsku Białej, gdzie diagnozowani są pacjenci w pełnym zakresie onkologii, ze szczególnym uwzględnieniem przewodu pokarmowego. Endoskopista z doświadczeniem 30-letnim zajmujący się endoskopią diagnostyczną i zabiegową górnego i dolnego odcinka przewodu pokarmowego.

PubliczneCentraOnkologii.pl: Co to jest endoskopia?
Lek. med. Krzysztof Beszter: Jest to metoda badania wnętrza  narządów w  organizmie pacjenta. Do badań endoskopowych używa się specjalnych instrumentów. Podstawowe  wyposażenie takiego instrumentu to jest:
– światłowód doprowadzający światło  do wnętrza narządu,
– obrazowód doprowadzający obraz z wnętrza narządu  na ekran monitora,
–  kanały manipulacyjne, umożliwiające wprowadzanie narzędzi do pobierania wycinków, lub wykonywania zabiegów.

W zależności od badanego narządu rozróżniamy różne rodzaje endoskopii np.
– gastroskopia – badanie żołądka,
– esofagoskopia – badanie przełyku,
– bronchoskopia – badanie oskrzeli,
– kolonoskopia –  badanie jelita grubego.

PubliczneCentraOnkologii.pl: Jakie wyróżnia się rodzaje badań endoskopowych jelita grubego?
Lek. med. Krzysztof Beszter: W zależności od badanego odcinka jelita grubego wyróżniamy:
– rektoskopie – badanie odbytnicy,
– sigmoidoskopie – badanie odbytnicy i esicy,
– kolonoskopie – badanie całego jelita grubego.

PubliczneCentraOnkologii.pl: Kiedy nie można wykonać badań endoskopowych?
Lek. med. Krzysztof Beszter: Przede wszystkim  jeśli brak jest świadomej zgody pacjenta oraz w sytuacji złego przygotowania pacjenta – zalegający stolec w jelicie, czy treść pokarmowa w żołądku.
Również, kiedy mamy do czynienia z ciężkim stanem ogólnym pacjenta: np. wstrząs, świeży zawał serca, ostra niewydolność krążenia.
Istnieją także przeciwskazania względne, gdzie należy wnikliwie rozważyć zagrażające poważne powikłania i ewentualne korzyści wynikające z wykonanego badania np.: w ciąży, w podejrzeniu perforacji przewodu pokarmowego, czy w ciężkim, piorunującym zapaleniu danego narządu.

PubliczneCentraOnkologii.pl: Czy podczas badań endoskopowych mogą wystąpić powikłania?
Lek. med. Krzysztof Beszter: Tak, chociaż występują bardzo rzadko.
Główne powikłania to  perforacja, czyli przedziurawienie narządu i krwawienie.  Powikłania częściej zdarzają się, kiedy w trakcie endoskopii wykonywane są zabiegi, np. usuwanie polipów. Krwawienia w większości ustępują samoistnie. Niekiedy wymagają zabiegów w trakcie endoskopii,  jak ostrzyknięcie roztworem adrenaliny, założenie specjalnych klipsów na miejsce krwawiące lub zastosowanie elektrokoagulacji w osłonie argonu. Bardzo obfite krwawienie może wymagać wykonanie zabiegu operacyjnego. Perforacja zwykle wymaga zabiegu operacyjnego. Inne  powikłania związane są  z układem sercowo-naczyniowym np. ból wieńcowy, zaburzenia rytmu serca,  a nawet odruchowe zatrzymanie akcji serca.

PubliczneCentraOnkologii.pl: Czego pacjenci najczęściej obawiają się podczas kolonoskopii?
Lek. med. Krzysztof Beszter: Główna obawa pacjentów to ból podczas badania. Również obawiają się  powikłań związanych z zabiegiem.

PubliczneCentraOnkologii.pl: Jakie znaczenie w diagnostyce raka jelita grubego mają badania USG i TK?
Lek. med. Krzysztof Beszter: Badania te służą do oceny stopnia zaawansowania nowotworu:
– zmiany miejscowej:  wielkość guza, naciekanie okolicznych tkanek,
– oceny  regionalnych węzłów chłonnych,
– oceny  odległych przerzutów do innych narządach.