Diagnoza i leczenie raka piersi

Rak piersi jest jednym z najczęściej występujących nowotworów u kobiet. Większość zachorowań dotyczy pacjentek pomiędzy 50 a 70 rokiem życia. Bardzo ważne jest zatem aby Panie w wieku średnim i starszym lub/i znajdujące się w grupie ryzyka regularnie poddawały się samokontroli piersi, a także badaniom profilaktycznym. Ogólnopolskie Centrum Medyczne rekomenduje nawet przygotowane specjalnie dla nich pakiety tematyczne, umożliwiające sprawną i rzetelną diagnostykę. Dostęp do badań pacjentki otrzymują tutaj z dnia na dzień, co ma istotne znaczenie w szybkim rozpoznaniu ewentualnego zachorowania oraz niezwłocznym podjęciu efektywnej terapii. Warto w tym momencie nadmienić, że rak piersi niesie ze sobą niewielkie ryzyko zgonu, pod warunkiem, że zostanie wykryty we wczesnym stadium, tj. zanim wielkość guza przekroczy 0,5 cm średnicy.

Choć dokładne przyczyny raka piersi wciąż nie są medycynie znane, jako czynniki mogące mieć istotny wpływ na zachorowanie wskazuje się: predyspozycje genetyczne (zachorowania na nowotwór wśród bliskich krewnych), nadwagę, zażywanie źle dobranych leków hormonalnych (antykoncepcja, HTZ), dietę zbyt obfitą w tłuszcze oraz regularne palenie tytoni i nadużywanie alkoholu. M.in. dlatego w kampaniach promujących zdrowy trym życia OCM24 kładzie duży nacisk na sposób odżywiania, aktywność fizyczną czy unikanie używek. Do objawów charakterystycznych dla nowotworu piersi należą przede wszystkim niewielkie, choć wyczuwalne pod palcami guzki (na piersiach lub pod pachą), wrażenie obrzęku piersi bądź zmiany kształtu, wydzielina z brodawki oraz wysypka na brodawce lub wokół niej. Podejrzenie powinny wzbudzać też zaczerwienienia lub miejscowe stwardnienie skóry. W razie niepokojących sygnałów, o których mowa powyżej, najlepiej niezwłocznie poddać się mammografi lub badaniu USG, które pozwala odróżnić guz nowotworowy od torbieli oraz umożliwia zlokalizowanie umiejscowienia raka. Jeśli nowotwór zostanie rozpoznany, terapię najlepiej rozpocząć natychmiast.  Nowoczesna medycyna stosuje najczęściej leczenie o charakterze skojarzonym łącząc metodę operacyjną z hormonoterapią, chemioterapią i farmakologią systemową. Postęp w zakresie chirurgii onkologicznej umożliwił na szczęście zmniejszenie agresywności leczenia podstawowego, co oznacza, że amputację piersi coraz częściej udaje się zastąpić tzw. zabiegiem oszczędzającym. Wykonany we wczesnym stadium przynosi na ogół pozytywne efekty, poprawia jakość rekonwalescencji oraz życia pacjentek.